Bodymind moves tekentjeMind your body!     Luisteren naar je lichaam

In deze door mijzelf ontwikkelde methode versmelten dans, yoga qi gong en somatic movement tot een veelzijdig, gevarieerd geheel, dat westerse en oosterse benaderingen verbindt. Vanuit mijn dansachtergrond benadruk ik de ‘flow’ in de beweging. De oefeningen en activerende ademhaling en de dans, in samenhang met muziek, bevorderen de energiestroom in het lichaam en de harmonie tussen lichaam en geest. Je leert vrij, soepel en efficiënt te bewegen.

Tegelijkertijd bieden de lessen ondersteuning bij het voorkomen en genezen van blessures, stijfheid, hoofdpijn en andere klachten. Hoe? Je leert signalen van stress te herkennen, te ontspannen en efficiënter met het lichaam en beweging om te gaan, door:

  • bewustwording van eigen houding, beweging en de relatie met de ademhaling
  • het kunnen loslaten van overbodige spanning waar mogelijk
  • het versterken van kracht waar nodig
  • het verbeteren van de bewegingscoördinatie

Hoe verloopt een les?

De warming up is in een vloeiende bewegingsstijl, die zacht en versterkend is voor de gewrichten en die leidt tot meer souplesse. De coördinaties zijn logisch en natuurlijk. Spierversterkende oefeningen voor  met name de houdingspieren (de dieper liggende spieren van buik, rug en bekkenbodem) zorgen voor ondersteuning van houding en beweging. Dans en muziek vormen een belangrijk aandeel. De les eindigt in ontspanning en rust.

De lessen zijn aardend, ontspannend en vitaliserend, onderzoekend en tegelijkertijd speels.

 

Praktisch

Meenemen: badlaken, gemakkelijke trainingskleding, bv. trainingsbroek, t-shirt en sweater/vest (laagjes!) en badstof sokken of zachte, soepele (dans)schoentjes, geen sportschoenen!
Er zijn matjes aanwezig.
Voor data en tarieven, zie de agenda.

 

“Ontspanning betekent niet dat we slap worden of instorten (…).
Het betekent dat we op efficiënte wijze bewegen.
Het betekent dat we uitrusten terwijl we bewegen”
(Citaat Anna Halprin)

open les De Notenkraker sept 2016

Cursisten over Body Mind Moves: